HT-RIM High Technology - Romanian Innovation Market
  |  Prezentare proiect  |   Plan realizare  |   Stadiu realizare  |   Parteneri/Contact  |  


Provocarea proiectului HT-RIM consta in gasirea unei modalitati de creare a unei piete interne de inovatie in domeniul aero-spatial si de a-l corela cu inovatiile existente pe alte piete externe.

Produsele industriale (cunostinte, brevete, marci, parteneriate, metodologii, competente) vor fi tranzactionate in cadrul acestei piete virtuale, in baza unui sistem de management multivaloare.
Piata virtuala de tranzactionare se bazeaza pe sinergia unor tehnologii IT&C ele insele inovatoare, si anume:
- platforma colaborativa pentru managementul documentelor, competentelor si cunostintelor
- sistemul de negociere si tranzactionare a activelor intangibile (intelectuale)

Image

Aceasta piata virtuala va aduce urmatoarele avantaje pentru strategia nationala in domeniul cercetarii-dezvoltarii:
- stabilirea unei relatii directe intre cererea si oferta de cercetare/inovatie
- discretizarea proceselor de cercetare in module care constituie produse "vandabile"
- trecerea de la importul de inovatie la export de inovatie (pe termen lung)
- cresterea performantei cercetarii romanesti si a aprecierii internationale a expertizei romanesti in domeniul cercetarii-dezvoltarii de inalte tehnologii
- scaderea presiunii realizate asupra bugetului de stat de bugetul alocat finantarii cercetarii
- cresterea veniturilor la bugetul de stat prin impozitarea veniturilor realizate prin comercializarea produselor de inovatie

Utilizatorii platformei HT-RIM vor fi grupati in comunitati, structura modulara a platformei permitand ca oricare dintre utilizatori sa apartina uneia sau mai multor comunitati. Acestia vor putea schimba informatii si, in principal, tranzactiona produse intelectuale in spatiul virtual, pentru a dinamiza procesul de cercetare prin:
- achizitii de tehnologie (atunci cand achizitia este mai rentabila decat dezvoltarea interna)
- vanzare de tehnologie (vanzarea este aducatoare de venituri)

Aria proiectului porneste de la un nucleu de cercetare care include institutiile partenere la proiect, Agentia Spatiala Romana si Universitatea Politehnica Bucuresti, urmand a fi extinsa la nivelul intregului sector national de cercetare-dezvoltare in domeniul tehnologiei de varf. Alaturi de cele doua institutii mentionate mai sus, grupul Integrator joaca rolul de furnizor de tehnologie IT&C, in speta realizator al platformei colaborative si mecanismelor de infrastructura informatica care vor sprijini si accelera activitatile de inovare promovate in cadrul proiectului.

Platforma HT-RIM integreaza toate aceste tehnologii IT&C intr-un produs unitar, aflat sub administrarea consortiului proiectului. Administrarea platformei implica activitati pre- si post-lansare astfel:
- conceptia platformei (pre-lansare)
- configurare si testare (pre-lansare)
- implementare si punere in functiune (pre-lansare)
- administrare (post-lansare)

Activitati desfasurate

In prima etapa a proiectului au fost stabilite si formalizate regulile de desfasurare a activitatile si au fost decise rolurile si responsabilitatile in derularea proiectului de cercetare "Romanian Innovation Market - Spatiu colaborativ de tranzactionare a cunostintelor si competentelor in cercetare-dezvoltare (HT-RIM)". In aceasta etapa a fost realizat Manualul de organizare a proiectului.

In etapa a doua a proiectului a fost realizat un studiu privind definirea unui set de definitii si reguli caracteristice pietei virtuale pentru inovatie, in care s-au definit scopul si rolul pietei virtuale de inovatie, regulile generale privind organizarea si functionarea platformei.

Etapa a treia, care s-a incheiat in luna octombrie 2010, a avut ca finalitate stabilirea procedurilor functionale ale pietei virtuale de cercetare in domeniul spatial.
Modelul functional HT-RIM a identificat care sunt participantii la Piata publica de inovatie si modul lor de implicare in procesul de stimulare a inovatiei, a conversiei rapide in produse si in activitati care creeaza locuri de munca.
Au fost de asemenea definite si cele trei mari functionalitati ale pietei de inovatie: asistenta, cotarea (evaluarea) si tranzactionarea. Schematic, functionarea pietei se va face astfel:

Image

Elementele-cheie, care stau la baza acestei piete virtuale, publice, de inovatie sunt: colaborare si inovatie, gestionarea inovatiei pentru stimularea recuperarii, masurarii si gestionarii inovatiei, metode si instrumente de inovatie. Piata publica de inovatie trebuie sa-si extinda domeniul de activitate si sa tranzactioneze noi valori, cum ar fi produsele: competente, oportunitati de parteneriate, concepte, idei, solutii la probleme, servicii de marketing si finantare, cunostinte, best practices. O piata publica de inovatie care tranzactioneaza un spectru mai larg de valori si bunuri intangibile creeaza un flux mai bun de informatii si oportunitati.

Inovatia este un produs al productie intelectuale. Ca si in economia tangibila, daca diferite parti ale lantului de aprovizionare sunt identificate si integrate usor la o valoare corecta, lantul de productie este mult mai fructuos, la costuri mai mici; acelasi lucru se petrece si pe piata publica de inovatie, dar aceasta este extinsa la alte valori.

Unde este aportul de inovatie?

Majoritatea companiilor sunt familiarizate cu platformele de management al documentelor si cunostintelor si au de asemenea, portaluri interne pentru activitatile si instruirea angajatilor. Prin urmare, acest proiect ridica cateva intrebari cheie la care isi propune sa raspunda:
- Cum sa organizam o piata interna de inovatie pentru a concentra energia colaborativa si creativitatea in cadrul strategiei si obiectivelor strategice dintr-o tara, regiune, sector de activitate, grup de intreprinderi sau chiar in cadrul unei singure companii?
- Care ar putea fi mecanismele de tranzactionare pe aceste piete publice de inovatie?
- Cum va reactiona si va accepta mentalitatea umana aceasta noua paradigma?
- Ce impact va avea asupra modelului organizational?
- Care va fi noul model business, in economia activelor tangibile si intangibile?

Proiectul vizeaza domeniul aero-spatial. Platforma de knowledge management e un punct de pornire in managementul multi-valoare. Sustenabilitatea este sustinuta de organizarea unui management multi-valoare, care permite ca tranzactiile privind produsele imateriale sa fie realizate si in alte unitati de masura decat cele finaciare. Unul din punctele de care ne ocupam in cadrul acestui proiect este cum poate beneficia domeniul aero-spatial si cum pot actorii din acest domeniu deveni activi in aceasta economie globala noua. Metodologia si proiectarea acestui sistem complex se bazeaza pe metodologia INTEGRATOR de MVME (Multi-value Management Engine - Motorul de management multi-valoare) si SPID - o platforma de management al valorilor intangibile. Principala realizare a cercetarii pe cele doua sisteme este intelegerea laturii operationale a acestui nou mecanism economic: piata publica de inovatie.

Primele retururi pe investitie

Profitabilitatea si returul pe investitie pentru un proiect de piata publica de inovatie sunt mari intr-un timp scurt. Daca este construita in cadrul unei comunitati mai mari de companii, institute si organizatii, returul este foarte important si creator de multiple valori (bani, tehnologie, brand, parteneriate, accelerare de inovatie).

De asemenea, profitul in bani este doar o parte din returul pe investitia de valoare. In majoritatea cazurilor valorile cum ar fi noile patente sau mai multe parteneriate pe lantul de valoare intre diferite institutii din acelasi domeniu, constituie o valoare mai importanta pentru organizator.

Alte valori create de Piata publica de inovatie sunt: cunostintele, competentele rare structurate transversal pe domenii diferite tehnologice. Obiectivele, in afara celui de a fi printre primii la nivel mondial intr-un sector de activitate sau tehnologie, au un caracter social si strategic: stabilizarea locurilor de munca, fixarea intreprinderilor, institutelor de cercetare in teritoriu, chiar daca pentru unele centrul decizional este in alta parte.

Returul pe investitie consta deci nu numai in profit in bani ci si in crearea unei culturi de inovatie, cu scopul de a genera si a capta creativitatea la orice nivel al comunitatii, cu focalizare pe obiectivele strategice. In cazul acesta, optimizarea totala a fiecarui element din costul total al inovatiei va creste in interiorul comunitatii. Bineinteles, masina puternica trebuie sa fie condusa de soferul potrivit pentru a obtine un rezultat tangibil.


 © Romanian Space Agency - ROSA